WO1980002209A1 - Process for providing a guiding device on predetermined paths and device so obtained - Google Patents

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WO1980002209A1
WO1980002209A1 PCT/FR1980/000056 FR8000056W WO8002209A1 WO 1980002209 A1 WO1980002209 A1 WO 1980002209A1 FR 8000056 W FR8000056 W FR 8000056W WO 8002209 A1 WO8002209 A1 WO 8002209A1
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G Brandely
P Nony
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Abstract

Process for providing a device for guiding a person along a predetermined path; on locations distributed along the path are recorded, on an appropriate stand, indications characterising the aspect of each of these locations as they are perceived by a person following that path, as well as other indications as to the direction to take in that location and all other useful information, so as to form a combination of coordinated records which are usable in the successive rank of order to recognise and follow that path; application to all modes of information, visual and (or) sound information.

Description

Procédé de réalisation d'un dispositif de guidage sur itinéraires prédéterminés et dispositif ainsi obtenuMethod for producing a guidance device on predetermined routes and device thus obtained
L'invention concerne le guidage de personnes se déplaçant à. pied ou au moyen d'un véhicule, sur des itinéraires prédéterminés. Un piéton désirant se rendre d'un point à un autre dans une ville inconnue (surtout s' il en ignore la langue), un automobiliste devant se déplacer dans la banlieue d'une grande ville ou bien anprunter un échangeur ou choisir une sortie d'autoroute, un excursionniste désirant suivre à pied ou à bicyclette (par exemple en forêt) un itinéraire non balisé, un sportif désirant prendre part à une régate, un navigateur plaisancier désirant suivre un chenal coπpliqué, etc... ne disposent actuellement comme moyen de guidage que de plans, de cartes et de notices descriptives. Il suffit d'avoir pratiqué ces exercices pour se rendre compte qu'il est très facile de s'égarer. De plus, toute modification de la voirie, ce qui se présente fréquemment en banlieue, oblige à refaire entièrement les cartes et les plans. Enfin, les indications permanentes de sécurité telles que par exaπple verglas fréquent, risques d'éboulement, etc... sont généralement inobservêes.The invention relates to guiding people moving to. on foot or by vehicle, on predetermined routes. A pedestrian wishing to go from one point to another in an unknown city (especially if he does not know the language), a motorist having to move in the suburbs of a big city or else take a interchange or choose an outing highway, an excursionist wishing to follow on foot or by bicycle (for example in the forest) an unmarked route, an athlete wishing to take part in a regatta, a boater navigator wishing to follow a coπplicated channel, etc ... currently do not have as a means guide as plans, maps and descriptive notices. It is enough to have practiced these exercises to realize that it is very easy to get lost. In addition, any modification of the road network, which occurs frequently in the suburbs, means that maps and plans have to be redone entirely. Finally, permanent safety indications such as, for example, frequent ice, risk of landslides, etc. are generally not observed.
Le but essentiel de l'invention est la réalisation d'un dispositif de guidage permettant de suivre facilement un itinéraire prédéterminé sans avoir à. consulter ni plan, ni carte et pouvant être facilement mis à jour pour tenir compte des modifications de la voirie.The essential object of the invention is the production of a guidance device making it possible to easily follow a predetermined route without having to. consult neither map nor map and can be easily updated to take into account changes in the road network.
Un autre but est de permettre la réalisation d'un dispositif de guidage comportant la possibilité d'informer le conducteur d'un véhicule d'une altération susceptible de se produire dans les conditions de parcours. Conformément à la présente invention, pour réaliser le dispositif de guidage, on enregistre sur un support approprié, en des endroits échelonnés le long de l'itinéraire des indicatioris caractérisant l'aspect de chacun de ces endroits tels qu'ils se présentent à une personne parcourant l'itinéraire, ainsi que des indications sur la direction à prendre en cet endroit et toutes autres informations utiles, le tout de manière à former une combinaison d'enregistrements coordonnés qui sont utilisables dans leur ordre de succession pour reconnaître et parcourir l'itinéraire.Another object is to allow the production of a guidance device comprising the possibility of informing the driver of a vehicle of an alteration liable to occur under the conditions of the journey. In accordance with the present invention, in order to produce the guiding device, indicatioris characterizing the appearance of each of these places as they appear to a person are recorded on a suitable support, at locations staggered along the route. along the route, as well as indications on the direction to take in this place and all other useful information, all so as to form a combination of coordinated records which can be used in their order of succession to recognize and navigate the route.
L'enregistrement peut être fait de diverses façons. Dans un mode de réalisation, des vues photographiques ou dessinées sont prises en des points échelonnés sur l'itinéraire et sont munies d'indications, ces points et ces indications étant choisis de manière à désigner l'itinéraire clairement et sans ambiguïté sur chaque vue. Dans la mesure du possible, les points de vue sont de préférence choisis de façon à englober des éléments ou des configurations de l'environnonent aisément identifiables. Dans un autre mode de réalisation, les vues sont prises systématiquement de points régulièrement espacés sur l'itinéraire, et la série de vues forme un film ininterrompu ; l'utilisateur se guide sur l'itinéraire en le projetant ou en l'examinant dans une visionneuse ; certaines au moins des vues conçortent des indications qui désignent l'itinéraire clairement et sans ambiguïté.Registration can be done in various ways. In one embodiment, photographic or drawn views are taken at points staggered on the route and are provided with indications, these points and these indications being chosen so as to designate the route clearly and unambiguously on each view. As far as possible, the points of view are preferably chosen so as to encompass easily identifiable elements or configurations of the environment. In another embodiment, the views are systematically taken from regularly spaced points on the route, and the series of views forms an uninterrupted film; the user guides himself on the route by projecting it or examining it in a viewer; at least some of the views have indications which designate the route clearly and unambiguously.
Les vues peuvent comporter notamment une ou plusieurs des indicatioxis suivantes : - des inscriptions telles que des signes conventionnels (par exemple des flèches) indiquant, sur la vue, la direction à suivre, la distance du point de l'itinéraire d'où est prise la vue suivante de la série, ou la direction d'un signal (par exemple le gisement d'une bouée, d'une balise ou d'un amer),The views may include in particular one or more of the following indicatioxis: - inscriptions such as conventional signs (for example arrows) indicating, on the view, the direction to follow, the distance from the point of the route from which it is taken the next view of the series, or the direction of a signal (for example the location of a buoy, a beacon or a bitter),
- des éléments de repérage faisant partie de l'envirorinement, tels qu'un panneau indicateur de direction ou une plaque portant le non d'une rue,- location elements that are part of the environment, such as a direction sign or a plaque bearing the name of a street,
- la présence et/ou l'attitude d'un mobile guide (personne ou véhicule) portant un signe distinctif permettant de l'identifier sans erreur.- the presence and / or attitude of a mobile guide (person or vehicle) carrying a distinctive sign enabling it to be identified without error.
Les vues peuvent colporter en outre des signes conventionnels désignant des sites ou des constructions remarquables, des curiosités touristiques, etc., qui facilitent la comparaison de la vue et du paysage réel.The views can also peddle conventional signs designating remarkable sites or constructions, tourist curiosities, etc., which facilitate the comparison of the view and the real landscape.
Les vues peuvent être complétées par des textes inscrits ou enregistrés, qui ajoutent aux indications portées sur ces vues d'autres indications relatives par exemple à des éléments de l'itinéraire non visibles, ou aux altérations, par exemple saisonnières, susceptibles d'influer sur les conditions de parcours. Mais les vues peuvent aussi être remplacées entièrement ou partiellement par des textes descriptifs des points échelonnés de l'itinéraire qui peuvent être imprimes et projetés calme les vues, ou être enregistrés et être reproduits par voie sonore au fur et à mesure du déroulement de l'itinéraire.The views may be supplemented by written or recorded texts, which add to the indications given on these views other indications relating for example to elements of the route not visible, or to alterations, for example seasonal, likely to affect route conditions. But the views can also be replaced entirely or partially by descriptive texts of the staggered points of the route which can be printed and projected calm the views, or be recorded and reproduced by audio as the course of the course route.
Dans un mode d'exécution de l'invention, la série de documents visuels forme une liasse et la série d'enregistrements sonores forme une bande magnétique ; on remet à l'utilisateur cette liasse et/ou cette bande. Dans ce mode d'exécution, chaque document visuel ou chaque enregistranent concerte une indication permettant de se rendre au point de vue ou au point d'audition suivant (par exemple une distance, comme on l'a expliqué plus haut, ou la présence d'un mobile guide, à ce point de vue, dans le cas d'une série de vues), Ce mode d'exécution convient notamment à un utilisateur se déplaçant à pied. Dans un autre mode d'exécution de l'invention, utilisable plus cαtmodément dans un véhicule, la série de documents visuels forme un film ininterrαrpu et le dispositif de guidage comprend un appareil de projection ou une visionneuse entraînés à une vitesse proportionnelle à la vitesse du véhicule, par exoπple par liaison mécanique avec le câble de transmission flexible servant à entraîner le compteur de distance ; tandis que la série d'enregistrements sonores est effectuée sur une cassette magnétique en soi connue, cette cassette étant placée dans un lecteur de cassettes, en soi connu, mis en service pendant un temps déterminé par un interrupteur temporisé, à des intervalles de temps de durée inversement proportionnelle à la vitesse du véhicule, par exemple au moyen d'une came reliée au câble de transmission flexible servant à entraîner le compteur de vitesse.In one embodiment of the invention, the series of visual documents forms a bundle and the series of sound recordings forms a magnetic tape; the user is given this bundle and / or this strip. In this embodiment, each visual document or each record concerts an indication making it possible to go to the next point of view or hearing point (for example a distance, as explained above, or the presence of 'a mobile guide, from this point of view, in the case of a series of views), This embodiment is particularly suitable for a user moving on foot. In another embodiment of the invention, more usable in a vehicle, the series of visual documents forms an uninterrupted film and the guidance device comprises a projection device or a viewer driven at a speed proportional to the speed of the vehicle, for example by mechanical connection with the flexible transmission cable used to drive the distance counter; while the series of sound recordings is made on a magnetic cassette known per se, this cassette being placed in a cassette player, known per se, put into service for a time determined by a timed switch, at time intervals of duration inversely proportional to the speed of the vehicle, for example by means of a cam connected to the flexible transmission cable used to drive the speedometer.
Dans d'autres modes d'exécution encore, qui sont également utilisables dans un véhicule, une série de documents visuels et/ou une bande d'enregistrements sonores sont placés dans le magasin d'un appareil qui expose les documents visuels au regard et/ou déclenche la lecture des enregistrements sonores successivement, à mesure que le véhicule atteint leurs points de vue et d'audition respectifs, soit sous l'action d'un mécanisme actionné par un câble de transmission servant à. entraîner un compteur kilométrique, soit sous l'action de signaux provenant de l'extérieur du véhicule ou émis suivant un programme établi à l'avance en fonction de la distance parcourue par le véhicule. Des signaux extérieurs spécifiques peuvent provoquer l'apparition de documents visuels ou sonores particuliers indiquant la présence d'altérations susceptibles de se produire dans les conditions de parcours, telles que "bouchon", verglas, etc..In still other embodiments, which can also be used in a vehicle, a series of visual documents and / or a tape of sound recordings are placed in the magazine of an apparatus which exposes the visual documents to the eye and / or triggers the playback of sound recordings successively, as the vehicle reaches their respective views and hearing, either under the action of a mechanism actuated by a transmission cable used for. drive an odometer, either under the action of signals from outside the vehicle or transmitted according to a program established in advance according to the distance traveled by the vehicle. Specific external signals can cause the appearance of particular visual or audio documents indicating the presence of alterations likely to occur in the conditions of the course, such as "traffic jam", ice, etc.
La description qui va suivre, en regard des dessins annexés, donnés à titre d'exemples non limitatifs, permettra de bien ccπprendre les avantages de l'invention et l'art de la réaliser, toutes particularités qui ressortent tant des figures que du texte rentrant, bien entendu, dans le cadre de ladite invention.The description which follows, with reference to the appended drawings, given by way of nonlimiting examples, will make it possible to understand the advantages of the invention and the art of making it, all the particularities which emerge both from the figures and from the reentering text. , of course, in the context of said invention.
Les figures 1, la et lb représentent des vues faisant partie d'une liasse destinée à guider des piétons sur un itinéraire citadin. Les figures 2, 2a et 2b représentent des vues faisant partie d'une série de vues destinées à guider un cycliste, un automobiliste ou un motocycliste sur un itinéraire campagnard.Figures 1, la and lb show views forming part of a bundle intended to guide pedestrians on a city route. Figures 2, 2a and 2b show views forming part of a series of views intended to guide a cyclist, a motorist or a motorcyclist on a country route.
Les figures 3, 3a, 3b, 3£ et 3d représentent des vues faisant partie d'une série de vues destinées à guider des automobilistes sur un itinéraire de banlieue.Figures 3, 3a, 3b, 3 £ and 3d show views which are part of a series of views intended to guide motorists on a suburban route.
La figure 3' reproduit le texte inscrit sur une fiche ou enre•gistré sur un support magnétique et destiné à remplacer la vue de la figure 3. La figure 3'd reproduit le texte inscrit sur une fiche ou en registré sur un support magnétique et destiné à ccmpléter la vue 3d.Figure 3 'reproduces the text written on a card or recorded • on a magnetic support and intended to replace the view of Figure 3. Figure 3'd reproduces the text written on a card or recorded on a magnetic support and intended to complete the 3d view.
La figure 3'e_ représente une fiche destinée à prévenir l'utilisateur d'un aléa de circulation.Figure 3'e_ represents a sheet intended to warn the user of a traffic hazard.
La figure 4 représente un appareil destiné à présenter successivement au regard d'un automobiliste des documents visuels tels que ceux correspondant aux figures 3, 3a, 3b, 3c, 3d, 3', 3'd, 3'e et/ou à diffuser des enregistrements sonores dont les teneurs sont des textes tels que ceux reproduits dans les figures 3', 3'd, 3'e, l'appareil étant vu en coupe selon la ligne IV-IV de la figure 5, La figure 5 est une vue en coupe selon la ligne V-V de la figure 4.FIG. 4 represents an apparatus intended to present successively to a motorist visual documents such as those corresponding to FIGS. 3, 3a, 3b, 3c, 3d, 3 ', 3'd, 3'e and / or to broadcast sound recordings whose contents are texts such as those reproduced in Figures 3 ', 3'd, 3'e, the apparatus being seen in section along the line IV-IV of Figure 5, Figure 5 is a sectional view along line VV of FIG. 4.
La figure 6 est une vue en coupe selon la ligne VI-VI de la figure 5.Figure 6 is a sectional view along line VI-VI of Figure 5.
La figure 7 représente un appareil de projection entraîné à une vitesse proportionnelle à celle d'un véhicule, l'appareil étant vu en élévation suivant la flèche VII de la figure 8, avec coupe partielle du mécanisme d'entraînement.FIG. 7 represents a projection apparatus driven at a speed proportional to that of a vehicle, the apparatus being seen in elevation along arrow VII of FIG. 8, with partial section of the drive mechanism.
La figure 8 est une vue en coupe selon la ligne VIII-VIII de la figure 7.Figure 8 is a sectional view along line VIII-VIII of Figure 7.
La figure 9 représente un appareil destiné à présenter successivement au regard, en réponse à des signaux, des documents visuels tels que ceux des figures 3, 3a, 3b, 3c, 3d, 3', 3'd, 3'e et/ou à diffuser des enregistrements sonores dont les teneurs sont des textes tels que ceux reproduits dans les figures 3', 3'd, 3'e, l'appareil étant vu en coupe selon la ligne IX-IX de la figure 10.FIG. 9 represents an apparatus intended to present visually, in response to signals, visual documents such as those of FIGS. 3, 3a, 3b, 3c, 3d, 3 ', 3'd, 3'e and / or to broadcast sound recordings whose contents are texts such as those reproduced in Figures 3 ', 3'd, 3'e, the apparatus being seen in section along the line IX-IX of Figure 10.
La figure 10 est une vue en coupe selon la ligne X-X de la figure 9. La figure 11 représente schêmatiquanent un lecteur destiné à émettre, en réponse à des signaux, des instructions sonores correspondant à des enregistrements tels que ceux contenus dans les figures 3', 3'd, 3'e.Figure 10 is a sectional view along line XX of Figure 9. Figure 11 shows schematically a player for transmitting, in response to signals, audio instructions corresponding to recordings such as those contained in Figures 3 ' , 3'd, 3'e.
On voit sur les figures 1, 1a et 1b trois images successives d'un personnage 1 qui se déplace dans les rues d'une ville en suivant un certain itinéraire et qui représente l'utilisateur. Ces trois images font partie d'une liasse de vues (non représentée dans son ensemble) qui sera remise à un utilisateur désirant suivre le mène itinéraire. Dans le mode de réalisation représente, le personnage 1 est remarquable par sa coiffure ou par tout autre signe distinctif permettant d'identifier facilement le personnage dans le trafic éventuellement représenté sur les images.We see in Figures 1, 1a and 1b three successive images of a character 1 who moves through the streets of a city following a certain route and who represents the user. These three images are part of a bundle of views (not shown as a whole) which will be given to a user wishing to follow the itinerary. In the embodiment shown, the character 1 is remarkable for his hairstyle or any other distinctive sign making it possible to easily identify the character in the traffic possibly represented in the images.
La figure 1 indique à l'utilisateur qu'il trouvera, peu après un bâtiment caractéristique désigné par un signe conventionnel 2 (en l'espèce une étoile), un carrefour dont l'emplacarent est précisé par la position du personnage 1, et la flèche 3 lui indique la rue qu'il devra prendre. Le chiffre figurant en bas et à droite de la vue indique que l'utilisateur devra ensuite parcourir 40 mètres pour atteindre la position occupée par le personnage sur la, figure la. Sur cette figure la, l'attitude du personnage indique clairement que l'utilisateur devra prendre la deuxième rue à droite. La figure lb est une vue prise depuis l'emplacement occupé par le personnage 1 sur la figure la et l'attitude de ce personnage sur 1a figure 1b indique clairement que l'utilisateur devra prendre à gauche, aussitôt après un passage clouté 4 et à peu près en face d'un monument caractéristique désigné par le signe 5, une rue dont le nom figure star une plaque 6. Le chiffre figurant en bas et à droite de la figure 1b indique que l'utilisateur devra parcourir 30 mètres pour parvenir à l'emplacement occupé par le personnage sur la vue suivante (non représentée) et ainsi de suite. L'utilisateur sera ainsi guidé de vue en vue, clairement et sans ambiguïté, jusqu'à sa destination On corηprend donc que l'invention permet notamment de guider facilement des touristes, visitant une ville étrangère, depuis leur hôtel jusqu'aux principales curiosités de la ville.Figure 1 indicates to the user that he will find, shortly after a characteristic building designated by a conventional sign 2 (in this case a star), a crossroads whose location is specified by the position of character 1, and the arrow 3 indicates the street he should take. The figure at the bottom right of the view indicates that the user will then have to travel 40 meters to reach the position occupied by the character in, figure la. In this figure, the attitude of the character clearly indicates that the user will have to take the second street on the right. FIG. 1b is a view taken from the location occupied by character 1 in FIG. 1a and the attitude of this character in FIG. 1b clearly indicates that the user will have to take a left, immediately after a zebra crossing 4 and at near a characteristic monument designated by the sign 5, a street whose name appears on a plate 6. The figure at the bottom right of Figure 1b indicates that the user will have to walk 30 meters to reach the location occupied by the character on the next view (not shown) and so on. The user will thus be guided from sight to sight, clearly and unambiguously, to his destination. It is therefore understood that the invention makes it possible in particular to easily guide tourists, visiting a foreign city, from their hotel to the main curiosities of the city.
Les figures 2, 2a et 2b montrent comment il est possible de guider un utilisateur sur un itinéraire au moyen d'une série de croquis à vol d'oiseau ou de photographies prises par exemple d'un hélicoptère, ces croquis ou photographies ne portant cαime indications que des signes conventionnels (en l'espèce des flèches) et des éléments de repérage faisant partie de l'environnèrent. Les vues des figures 2, 2a et 2b font partie d'une série dont les autres vues ne sont pas représentées. Sur la figure 2, l'utilisateur voit par la flèche 7 qu'il doit tourner à droite à un carrefour désigné par un feu rouge 8 et un panneau indicateur 9. Sur la vue suivante 2a, il voit qu'il doit ensuite continuer tout droit (flèches 10, 10a et 10b) à un carrefour désigné par un arbre 11 et un panneau 12, .Sur la vue suivante 2b, il voit par les flèches 13 qu'il doit tourner à gauche à un endroit désigné par un'arrêt d'autobus 13a. Les figures 3, 3a, 3b , 3c et 3d montrent cornent un autonobiliste peut être guidé sur un parcours de banlieue par des images successives d'un véhicule remarquable 14 représenté à des points caractéristiques de ce parcours. L'automobiliste comprend sans hésitation qu'il doit suivre l'image du véhicule 14 qui, sur la figure 3, quitte le boulevard périphérique 15 pour s'engager sur l'autoroute désignée par le panneau 16, Sur la figure 3a, l'automobiliste doit suivre le véhicule guide 14 qui ne prend pas la branche de droite de l'autoroute désignée par le panneau 17, mais continue sur la branche principale désignée par le panneau 18, Sur le figure 3b, l'automobiliste constate que le véhicule guide 14 roule sur la voie de droite de l'autoroute et la flèche 13-montre qu'il va prendre la prochaine sortie désignée par le panneau 20. La figure 3c confirme que le véhicule guide 14 prend cette sortie, et le panneau 21 indique que l'autoroute s'arrête là. La figure 3d montre qu'à l'endroit indiqué par le panneau "stop" 22 et les panneaux indicateurs 23, le véhicule guide 14 a pris la route de gauche et qu'il faut donc prendre cette route et ainsi de suite.FIGS. 2, 2a and 2b show how it is possible to guide a user on a route by means of a series of sketches as the crow flies or of photographs taken for example from a helicopter, these sketches or photographs not bearing indications that conventional signs (in this case arrows) and locating elements forming part of the environment. The views of Figures 2, 2a and 2b are part of a series whose other views are not shown. In FIG. 2, the user sees by the arrow 7 that he must turn right at a crossroads designated by a red light 8 and an indicator panel 9. In the following view 2a, he sees that he must then continue all right (arrows 10, 10a and 10b) at a crossroads designated by a tree 11 and a sign 12,. In the next view 2b, he sees by arrows 13 that he must turn left at a place designated by a stop of bus 13a. Figures 3, 3a, 3b, 3c and 3d show how a motorist can be guided on a suburban route by successive images of a remarkable vehicle 14 represented at characteristic points of this route. The motorist understands without hesitation that he must follow the image of the vehicle 14 which, in FIG. 3, leaves the peripheral boulevard 15 to engage on the highway designated by the panel 16. In FIG. 3a, the motorist must follow the guide vehicle 14 which does not take the right branch of the highway designated by the panel 17, but continues on the main branch designated by the panel 18, In Figure 3b, the motorist notes that the guide vehicle 14 rolls on the right lane of the highway and the arrow 13-shows that it will take the next exit designated by panel 20. Figure 3c confirms that the guide vehicle 14 takes this exit, and panel 21 indicates that the highway stops there. Figure 3d shows that at the place indicated by the "stop" panel 22 and the indicator panels 23, the guide vehicle 14 has taken the left road and that it is therefore necessary to take this road and so on.
On voit par les figures 3, 3a, 3b que le procédé suivant l'invention permet d'avertir un automobiliste, se déplaçant sur une autoroute ou un boulevard périphérique, de la direction qu'il doit prendre, suffisamment à l'avance pour lui permettre de se placer, rapidement et sans hâte, sur la file convenable et d'éviter ainsi des risques d'accident. De même, on voit par la figure 3'e que le procédé selon l'invention permet de prévenir un automobiliste de la présence d'une altération temporaire de la circulation. L'invention permet donc d'améliorer la sécurité de la circulation.It can be seen from FIGS. 3, 3a, 3b that the following method the invention makes it possible to warn a motorist, moving on a motorway or a peripheral boulevard, of the direction which he must take, sufficiently in advance to enable him to place himself, quickly and without haste, on the suitable queue and thus avoid the risk of accident. Likewise, it can be seen in FIG. 3 ′ that the method according to the invention makes it possible to warn a motorist of the presence of a temporary deterioration in circulation. The invention therefore makes it possible to improve traffic safety.
Pour éliminer toute ambiguïté dans la détermination de l'itinéraire, on aurait pu inscrire sur chacune des vues des figures 3 à 3d, ou inclure dans le texte destiné à les remplacer, la mention de la distance à parcourir jusqu'au point d'où a été prise la vue suivante, mais dans le mode de réalisation représenté, les documents visuels sont placés dans le magasin 24 et/ou les enregistrements sonores dans le lecteur 60 de l'appareil des figures 4 à 6 qui, respectivenent, les expose au regard de l'utilisateur et/ou les fait entendre à l'utilisateur, à mesure que le véhicule de celui-ci atteint leurs points de vue respectifs.To eliminate any ambiguity in determining the route, one could have written on each of the views of Figures 3 to 3d, or include in the text intended to replace them, the mention of the distance to be traveled to the point from where the following view was taken, but in the embodiment shown, the visual documents are placed in the magazine 24 and / or the sound recordings in the reader 60 of the apparatus of FIGS. 4 to 6 which, respectively, expose them to the look of the user and / or makes them hear to the user, as the vehicle of the latter reaches their respective points of view.
Cet appareil comprend un boîtier 25, dans lequel est monté à rotation un tambour 24a muni à sa périphérie d'une pluralité d'axes 24b parallèles à son axe de rotation et régulièrement espacés angulairement. Sur ces axes 24b sont articulés les documents visuels correspondant respectivement aux figures 3 ou 3', 3a, 3b, 3c 3d, 3'd, qui sont ici désignés respectivement par les références 26, 26a, 26b, 26c, 26d et un certain nombre d'autres documents visuels qui complètent la définition de l'itinéraire.. Le tambour 24a et ses axes 24b forment ainsi le. magasin 24 de l'appareil.This device comprises a housing 25, in which is mounted for rotation a drum 24a provided at its periphery with a plurality of axes 24b parallel to its axis of rotation and regularly spaced angularly. On these axes 24b are articulated the visual documents corresponding respectively to Figures 3 or 3 ', 3a, 3b, 3c 3d, 3'd, which are here respectively designated by the references 26, 26a, 26b, 26c, 26d and a number other visual documents which complete the definition of the route. The drum 24a and its axes 24b thus form the. device store 24.
Un arbre de cαumande 27, parallèle au tambour 24a, est également monté à rotation dans le boîtier 25, Cet arbre 27 peut être entraîné d'un côté par un bouton moleté 28 et de l'autre coté par un mécanisme 29, qui sera décrit plus loin et est relié à l'arbre 24c du tambour 24a. par une transmission à frottement (poulies 27a, 24d et courroie 30) , Sur l'arbre de commande 27 est claveté un tambour à cames 31 pourvu d'une pluralité de bossages tels que 31a, 31b, 31c, 31d, 31e répartis sur des pistas circulaires telles que 32, 32a situées chacune en regard d'un levier de retenue tel que 33, 33a dont l'extrémité supérieure est montée pivotante en 34 dans le boîtier 25 dont l'extrémité inférieure porte un crochet 35. Chacun des documents visuels tels que 26a est pourvu à son bord extérieur d'un onglet tel que 36, 36a qui, au cours de la rotation du tambour 24a, vient se placer en regard d'un au moins des leviers tels que 33, 33a, dont le crochet 35 vient alors s'engager dans un trou 37 de cet onglet. On voit ainsi, sur la figure 5, que l'onglet 36a du document visuel 26n peut venir se placer en regard du levier 33a, tandis que l'onglet 36 du document visuel 26a se trouve, dans la position représentée, en regard des deux leviers 33 et 33a, dont les crochets 35 sont engagés respectivement dans deux trous 37 de cet onglet 36, Au cours de la rotation du tambour à cames 31, les bossages tels que 31a viennent porter successivement contre les leviers tels que 33, faisant ainsi successivement pivoter ceux-ci dans le sens du mouvement des aiguilles d'une montre.A drive shaft 27, parallel to the drum 24a, is also rotatably mounted in the housing 25. This shaft 27 can be driven on one side by a knurled button 28 and on the other side by a mechanism 29, which will be described further and is connected to the shaft 24c of the drum 24a. by a friction transmission (pulleys 27a, 24d and belt 30), On the control shaft 27 is keyed a cam drum 31 provided with a plurality of bosses such as 31a, 31b, 31c, 31d, 31e distributed over circular pistas such as 32, 32a each located opposite a retaining lever such as 33, 33a whose upper end is pivotally mounted at 34 in the housing 25 whose lower end carries a hook 35. Each of the visual documents such as 26a is provided at its outer edge with a tab such as 36, 36a which, during the rotation of the drum 24a, is placed facing at least one of the levers such as 33, 33a, the hook 35 of which comes then enter a hole 37 in this tab. It can thus be seen, in FIG. 5, that the tab 36a of the visual document 26n can be placed facing the lever 33a, while the tab 36 of the visual document 26a is, in the position shown, facing the two levers 33 and 33a, the hooks 35 of which are engaged respectively in two holes 37 of this tab 36, During the rotation of the cam drum 31, the bosses such as 31a come to bear successively against the levers such as 33, thus doing successively rotate these clockwise.
Le mécanisme 29 est un mécanisme à engrenages dont l'arbre d'entrée 29a peut être entraîné en rotation par un câble d'alimentation flexible 38, lui-même entraîné à une vitesse proportionnelle à celle des roues motrices du véhicule (non représenté) dans lequel est installé l'appareil, à la manière du câble d'entraînement du compteur kilomètrique, La liaison entre le mécanisme à engrenages 29 et le câble flexible 38 est représentée désaccouplée sur la figure 5, mais la bague taraudée d'extrémité 38a du câble souple est normalement vissée sur le raccord fileté 29b du mécanisme, de sorte que lorsque le véhicule se déplace le câble souple 38 entraîne en rotation l'arbre d'entrée 29a de ce mécanisme 29, qui entraîne en rotation l'arbre 27 et celui-ci entraîne le tambour 24a en rotation par l'entremise de la transmission à frottement 27a-30-24d.The mechanism 29 is a gear mechanism, the input shaft 29a of which can be driven in rotation by a flexible power cable 38, itself driven at a speed proportional to that of the drive wheels of the vehicle (not shown) in which is installed the device, like the odometer drive cable, The connection between the gear mechanism 29 and the flexible cable 38 is shown uncoupled in Figure 5, but the threaded end ring 38a of the cable flexible is normally screwed onto the threaded connection 29b of the mechanism, so that when the vehicle is moving the flexible cable 38 rotates the input shaft 29a of this mechanism 29, which rotates the shaft 27 and the latter ci drives the drum 24a in rotation through the friction transmission 27a-30-24d.
Le tambour 24a amène ainsi, l'un après l'autre, les documents visuels tels que 26, en position verticale dans laquelle leur onglet, tel que 36, est verrouillé par un ou plusieurs leviers tels que 33, 33a, dont le ou les crochets 35 sont engagés dans le ou les trous 37 de l'onglet. De la sorte, la rotation du tambour 24a est interrompue, la courroie 30 patinant, jusqu'à ce que ce ou ces leviers soient actionnés par le ou les bossages correspondants du tambour à cames. Le tambour 24a du magasin reprend alors sa rotation, libérant ainsi le document visuel tel que 26a qui jusqu'alors était bloqué hors du champ de projection d'une lampe 40, comme on l'expliquera ci-après. Le document, libéré, tombe en pivotant autour de son axe 24d et est arrêté en position horizontale par la branche en regard d'un dispositif de butée ro tative 39 en forme de croix gammée, monté pivotant autour d'un axe 39a parallèle à l'axe 24c du tambour. On comprend, sur la figure 4, que le document visuel 26a, en tombant, va faire pivoter le dispositif de butée 39 d'un quart de tour, libérant ainsi le document visuel 26 qui jusqu' alors était bloqué en position horizontale. Le document 26 tombe alors dans la position verticale précédemment occupée par le document visuel 26n, tandis que le document 26a est bloqué maintenant contre la butée 39, en position horizontale. On comprend également que la rotation de la butée 39, en agissant sur l'interrupteixr temporisé 61, par l'intermédiaire du poussoir 62, mettra en service un lecteur de cassette 60 pendant un temps prédéterminé au moins égal à la durée du plus long enregistrement de la série. L'utilisateur entendra ainsi l'enregistrement correspondant à la vue 26a, placée horizontalement.The drum 24a thus brings, one after the other, the visual documents such as 26, in a vertical position in which their tab, such as 36, is locked by one or more levers such as 33, 33a, the one or more hooks 35 are engaged in the hole or holes 37 of the tab. In this way, the rotation of the drum 24a is interrupted, the belt 30 slipping, until this or these levers are actuated by the corresponding boss or bosses of the cam drum. The drum 24a of the magazine then resumes its rotation, thus releasing the visual document such as 26a which hitherto was blocked outside the projection field of a lamp 40, as will be explained below. The document, released, falls by pivoting about its axis 24d and is stopped in a horizontal position by the branch opposite a stop device ro tative 39 in the form of a swastika, pivotally mounted about an axis 39a parallel to the axis 24c of the drum. It is understood, in Figure 4, that the visual document 26a, falling, will rotate the stop device 39 by a quarter of a turn, thereby releasing the visual document 26 which until then was locked in a horizontal position. The document 26 then falls into the vertical position previously occupied by the visual document 26n, while the document 26a is now locked against the stop 39, in the horizontal position. It is also understood that the rotation of the stop 39, by acting on the timed interrupteixr 61, by means of the pusher 62, will put a cassette player 60 into service for a predetermined time at least equal to the duration of the longest recording. from the Serie. The user will thus hear the recording corresponding to view 26a, placed horizontally.
Dans le mode de réalisation représenté, les documents visuels sont supposés transparents (par exemple des photographies diapositives), et le document visuel en position horizontale (le document visuel 26 sur la figure 4) est éclairé en transparence par une lampe 40 ; son image, réfléchie sur un miroir 41, est observée par l'utilisateur à travers une optique grossissante 42, La lampe électrique 40 est avantageusement alimentée en courant électrique chaque fois qu'un document visuel tombe en position horizontale, afin d'attirer l'attention de l'utilisateur, et s'éteint ensuite au bout d'une durée prédéterminée. Les moyens non représentés peuvent comprendre un interrupteur temporisé, en soi connu, actionné par la butée rotative 39, Le câble souple 38 est entraîné par les roues du véhicule non représenté, avec un rapport de réduction tel que le tambour à cames 31 tourne très lentement, par exemple qu'il fasse un tour complet chaque fois que le véhicule parcourt 600 mètres. On peut ainsi choisir la disposition des bossages tels que 31a et celle des onglets tels que 36, de façon que les documents visuels tombent successivement en position horizontale d'examen (position occupée par le document visuel 26 sur la figure 4) à mesure que le véhicule atteint leurs points de vue. Par exemple, dans la disposition représentée, les bossages 31a et 31d vont bientôt actionner simultanément les leviers de retenue 33 et 33a, libêrant ainsi le document visuel 26a.In the embodiment shown, the visual documents are assumed to be transparent (for example slide photographs), and the visual document in a horizontal position (the visual document 26 in FIG. 4) is illuminated transparently by a lamp 40; its image, reflected on a mirror 41, is observed by the user through a magnifying optic 42. The electric lamp 40 is advantageously supplied with electric current each time a visual document falls in a horizontal position, in order to attract the attention of the user, and then turns off after a predetermined period of time. The means not shown may include a timed switch, known per se, actuated by the rotary stop 39. The flexible cable 38 is driven by the wheels of the vehicle not shown, with a reduction ratio such that the cam drum 31 rotates very slowly. , for example that it makes a complete revolution each time the vehicle travels 600 meters. It is thus possible to choose the arrangement of the bosses such as 31a and that of the tabs such as 36, so that the visual documents fall successively in the horizontal examination position (position occupied by the visual document 26 in FIG. 4) as the vehicle reaches their views. For example, in the arrangement shown, the bosses 31a and 31d will soon actuate the retaining levers 33 and 33a simultaneously, thereby releasing the visual document 26a.
On voit que par le jeu du dispositif d'arrêt 35, 37 et de l'entraînement à friction 27a, 30, 24d, le dispositif décrit permet de combiner un entraînement continu proportionnel au déplacement du véhicule avec un déplacement des vues pas à pas, de manière que chaque vue puisse être examinée pendant un temps suffisant. Le conducteur du véhicule sera de lui-même amené à limiter la vitesse de son véhicule pour pouvoir lire chaque vue et la comparer au paysage réel.It can be seen that by the play of the stop device 35, 37 and the friction drive 27a, 30, 24d, the device described makes it possible to combine a continuous drive proportional to the movement of the vehicle with a displacement of the views step by step, so that each view can be examined for a sufficient time. The driver of the vehicle will himself have to limit the speed of his vehicle to be able to read each view and compare it to the real landscape.
Comme montré sur la figure 6, un des pignons du mécanisme 29, désigné par la référence 43, est monté sur un levier 44, articulé autou de l'axe de rotation 45a d'un des pignons 45, avec lesquels il engrène, et rappelé par un ressort 46 vers une position dans laquelle le pignon 43 est en prise avec l'autre pignon 47, avec lequel il engrène. Il suffit donc d'actionner le levier 44 contre l'action du ressort.46 pour désaccoupler l'arbre 27 d'avec le câble souple 38, ce qui permet, pour mettre l'appareil à zéro ou en cas de mauvais réglage de l'appareil, de faire tourner l'arbre 31 à la main au moyen du bouton moleté 28, afin de présenter au regard le document visuel qui a été réalisé à l'endroit où se trouve le véhicule. De même, pour remettre la série d'enregistranents sonores à zéro, ou pour la remettre à l'endroit où elle doit se trouver si l'appareil s'était déréglé, on effectuerait cette manoeuvre par une cαrmande indépendante (celle en soi connue commandant les lecteurs de cassettes par exemple),As shown in FIG. 6, one of the pinions of the mechanism 29, designated by the reference 43, is mounted on a lever 44, articulated around the axis of rotation 45a of one of the pinions 45, with which it meshes, and recalled by a spring 46 to a position in which the pinion 43 is engaged with the other pinion 47, with which it meshes. It therefore suffices to actuate the lever 44 against the action of the spring. 46 to decouple the shaft 27 from the flexible cable 38, which makes it possible, to zero the device or in the event of incorrect adjustment of the 'apparatus, to rotate the shaft 31 by hand by means of the knurled button 28, in order to present the visual document which has been produced at the location where the vehicle is located. Likewise, to reset the series of sound recorders to zero, or to reset it to the place where it must be if the device had gone out of adjustment, this operation would be carried out by an independent controller (the one known per se as commander cassette players for example),
Les figures 7 et 8 illustrent un dispositif utilisable pour le guidage d'un automobiliste par film et/ou par cassette enregistrée. Un appareil de projection semblable à un appareil de projection cinématographique, représenté schématiquement en 48, est actionné par un mécanisme 29', analogue au mécanisme 29 des figures 5 et 6, entraîné par un câble de transmission souple 38' semblable à celui de la figure 5, à. une vitesse de rotation proportionnelle à celle des roues motrices du véhicule non représenté. L'arbre de sortie 29 'c de ce mécanisme 29' est accouplé en 49 à l'arbre d'entrée 48a, dont la rotation commande le défilement, dans l'appareil de projection 48, d'un film portant une série de documents visuels correspondant à. des points régulièrement espacés sur l'itinéraire. De marie, le lecteur d'enregistrement 60' est mis en service par une minuterie 61', par exemple au moyen de contacts répartis sur le film, chaque fois que le film arrive dans une position où un document visuel va être projeté ou encore chaque que l'arbre 48a a fait un nombre de tours prédéterminé ou une fraction de tour prédéterminée. Les prises de vues ont été effectuées en des points régulièranent espacés sur l'itinéraire au moyen d'une caméra désolidarisée de son moteur et entraînée par un mécanisme identique au mécanisme 29'. Ainsi, chaque groupe de vues correspondant à un point de l'itinéraire peut être projeté lorsque le véhicule se trouve à l'endroit d'où elle a été prise. De mare, l'audition de l'enregistrement sonore correspondant peut avoir lieu, seule ou associée à la projection de l'image, lorsque le véhicule se trouve exactement à ce même endroit. Il suffit pour cela que le film et le support des enregistrements sonores soient placés respectivement dans l'appareil de projection et dans le lecteur d'enregistrements sonores à un point de départ du véhicule fixé à l'avance. Le levier 44' permet, corme dans le mode de réalisation de la figure 6, de rectifier éventuellement le réglage de l'appareil.Figures 7 and 8 illustrate a device usable for guiding a motorist by film and / or by recorded cassette. A projection device similar to a cinematographic projection device, shown diagrammatically at 48, is actuated by a mechanism 29 ′, analogous to the mechanism 29 in FIGS. 5 and 6, driven by a flexible transmission cable 38 ′ similar to that in FIG. 5, to. a speed proportional to that of the drive wheels of the vehicle not shown. The output shaft 29 'c of this mechanism 29' is coupled at 49 to the input shaft 48a, the rotation of which controls the movement, in the projection apparatus 48, of a film carrying a series of documents visuals corresponding to. regularly spaced points on the route. Marie, the recording reader 60 ′ is activated by a timer 61 ′, for example by means of contacts distributed over the film, each time the film arrives in a position where a visual document is going to be projected or even each that the shaft 48a has made a predetermined number of turns or a predetermined fraction of a turn. The shots were taken at regular points spaced along the route by means of a camera detached from its motor and driven by a mechanism identical to the mechanism 29 '. Thus, each group of views corresponding to a point on the route can be projected when the vehicle is in the place from which it was taken. Also, the hearing of the corresponding sound recording can take place, alone or associated with the projection of the image, when the vehicle is in exactly the same place. It suffices for this that the film and the recording medium are placed respectively in the projection apparatus and in the sound recording player at a starting point of the vehicle fixed in advance. The lever 44 ′ allows, as in the embodiment of FIG. 6, to possibly correct the adjustment of the device.
De mare, pour remettre la série d'enregistrarents sonores à zéro ou pour la remettre à l'endroit où elle doit se trouver si l'appareil s'était déréglé, on effectuerait ce réglage par une commande indépendante (celle en soi connue commandant les lecteurs de cassettes par exemple),Also, to reset the series of sound recorders to zero or to reset it to where it should be if the device had gone out of adjustment, this adjustment would be made by an independent command (the one known per se controlling the cassette players for example),
Les documents visuels peuvent être projetés sur le tableau de bord du véhicule.Visual documents can be projected on the dashboard of the vehicle.
Dans le cas où le conducteur de véhicule est accompagné par un passager qui peut le guider, l'appareil de projection 48 peut être remplacé par une visionneuse entraînée par le mécanisme 29' et permettant au passager d'observer directement les images du film. On doit comprendre que dans ce qui précède, les termesIn the case where the vehicle driver is accompanied by a passenger who can guide him, the projection device 48 can be replaced by a viewer driven by the mechanism 29 ′ and allowing the passenger to directly observe the images of the film. It should be understood that in the foregoing, the terms
"appareil de projection cinématographique" ne désignent pas un appareil assujetti à une cadence de projection d'images imposée. Il s'agit plutôt d'un appareil propre à. faire défiler devant l'observateur des vues successives d'un point déterminé de l'itinéraire, prises sur un mare film."cinematographic projection device" does not mean a device subject to an imposed image projection rate. Rather, it is a device specific to. scroll in front of the observer of successive views of a determined point on the route, taken on a film pool.
Mais pour produire une véritable projection cinématographique d'images photographiées à. la cadence cinématographique, on peut utiliser, tant à la prise de vue qu' à, la projection, une caméra mue par son moteur, il suffit pour cela d'associer au poussoir de déclenchement du moteur de la caméra une came mue proportionnellement au déplacement du véhicule, comme la came 31 de la figure 4. Par ses bossages, dont les intervalles seront proportionnels aux distances entre les points de vue successifs, cette came actionnera le poussoir le déclencharent du moteur de la caméra pendant un laps de temps, de quelques secondes par exemple, suffisant pour réaliser ou projeter une séquence cinamétographique caractéristique.But to produce a true cinematographic projection of images photographed at. the cinematic rate, one can use, both at the shooting than at the projection, a camera moved by its engine, it is enough for that to associate with the push button of release of the engine of the camera a cam moved in proportion to the displacement of the vehicle, like the cam 31 in FIG. 4. By its bosses, of which the intervals will be proportional to the distances between the successive points of view, this cam will actuate the pusher the trigger of the camera engine for a period of time, a few seconds for example, sufficient to realize or project a characteristic cinametographic sequence.
Dans le mode de réalisation des figures 9 et 10, dans lequel les éléments jouant le mare rôle que sur les figures 4 et 6 sont désignés par les mares chiffres de référence affectés du signe "prime", l'axe 24'c du tambour rotatif 24'a est accouplé à un moteur électrique "pas-à-pas" 50, en soi connu, qui tourne d'un angle prédéterminé α chaque fois qu'il reçoit une impulsion de courant électrique déclenchée par un relais, figuré schématiquement en 51, lorsque celui-ci reçoit un signal. Les documents visuels successifs 26', 26'a, 26'b etc d'un série de documents visuels définissant un itinéraire sont articulés respectivarent aux axes successifs 24'b et l'angle prédéterminé α est égal à. l'écart angulaire entre deux axes 24'b adjacents. Dans ce mode de réalisation, la butée 39' déclenche, par sa rotation, l'audition des enregistrements sonores corme décrit à propos des figures 4, 5, 6.In the embodiment of FIGS. 9 and 10, in which the elements playing the role that in FIGS. 4 and 6 are designated by the reference numeral pools with the sign "prime", the axis 24'c of the rotary drum 24'a is coupled to a "step-by-step" electric motor 50, known per se, which rotates by a predetermined angle α each time it receives an electric current pulse triggered by a relay, shown diagrammatically at 51 , when the latter receives a signal. The successive visual documents 26 ', 26'a, 26'b etc of a series of visual documents defining a route are articulated respective to the successive axes 24'b and the predetermined angle α is equal to. the angular difference between two adjacent axes 24'b. In this embodiment, the stop 39 ′ triggers, by its rotation, the hearing of the corm sound recordings described with reference to FIGS. 4, 5, 6.
L'appareil est réglé au départ dans la disposition représentée, dans laquelle le premier document visuel 26' est retenu en position horizontale par la butée rotative 39' et est éclairé en transparence par la lampe 40' et observé à travers l'optique grossissante 42' en réflexion sur le miroir 41 ' , et le document visuel suivant est retenu en position verticale par son bord extérieur en butée contre un organe de retenue fixe 33' , Lorsque le relais 51 reçoit le premier signal, le moteur "pas-à-pas" 50 fait tourner le tambour 24 'a de l'angle α , de sorte que le document visuel 26 'a. échappe à l'organe de retenue 33' et vient prendre la place du document visuel 26' , corne on l'a expliqué en regard de la figure 4. Lorsque le relais 51 reçoit le second signal, c'est le document visuel 26'b qui vient en position horizontale sur la butée rotative 39', et ainsi de suite.The device is initially set in the arrangement shown, in which the first visual document 26 'is retained in a horizontal position by the rotary stop 39' and is illuminated transparently by the lamp 40 'and observed through the magnifying optics 42 'in reflection on the mirror 41', and the following visual document is retained in a vertical position by its outer edge in abutment against a fixed retaining member 33 ', When the relay 51 receives the first signal, the "stepping motor" step "50 rotates the drum 24 'a by the angle α, so that the visual document 26' a. escapes from the retaining member 33 ′ and takes the place of the visual document 26 ′, horn it has been explained with reference to FIG. 4. When the relay 51 receives the second signal, it is the visual document 26 ′ b which comes in a horizontal position on the rotary stop 39 ', and so on.
Dans le mode de réalisation de la figure 11, le guidage se fait seulement par l'audition des enregistrements sonores ; le relais 51' recevant les signaux extérieurs met en service, au travers d'une terrrporisation 61''' le lecteur d'enregistrement 60'''.In the embodiment of FIG. 11, the guidance is done only by hearing the sound recordings; the relay 51 'receiving the external signals activates, through a terrrporisation 61' '' the recording reader 60 '' '.
Dans les modes de réalisation des figures 9, 10 et 11, les signaux commandant le relais 51 ou 51' sont émis chaque fois que le véhicule équipé de l'appareil passe au droit d'un point où a été réalisé un document visuel ou un document sonore de la série, de sorte que le conducteur est guidé de point en point tout au long de l'itinéraire.In the embodiments of FIGS. 9, 10 and 11, the signals controlling the relay 51 or 51 ′ are transmitted each time the vehicle fitted with the device passes at a point where a visual document or an audio document from the series has been produced, so that the driver is guided from point to point throughout the route.
Dans un mode de réalisation utilisable notamment pour guider des véhicules équipés d'un appareil selon les figures 9, 10, 11, les signaux sont émis suivant un programme établi à l'avance, en fonction de la distance parcourue par le véhicule, par un dispositif installé à bord du véhicule. Ils peuvent, par exemple, résulter de la fermeture d'un contact électrique commandé par une came tournant à une vitesse proportionnelle à celle du véhicule et portant des bossages échelonnés comme les points de vue ou les points correspondant aux enregistrements sonores.In an embodiment usable in particular for guiding vehicles equipped with an apparatus according to FIGS. 9, 10, 11, the signals are transmitted according to a program established in advance, as a function of the distance traveled by the vehicle, by a device installed on board the vehicle. They can, for example, result from the closing of an electrical contact controlled by a cam rotating at a speed proportional to that of the vehicle and carrying staggered bosses such as the views or the points corresponding to the sound recordings.
Dans un autre mode de réalisation, utilisable notamment pour guider des véhicules sur un itinéraire de dégagement en cas d'encombrement d'un itinéraire principal, les signaux sont émis par des balises disposées aux points de prise de vue échelonnés le long de l'itinéraire de dégagement, ces balises émettant par exemple des faisceaux hertziens, infrarouges ou ultrasonores transversalement à la route.In another embodiment, usable in particular for guiding vehicles on an alternate route in the event of congestion on a main route, the signals are emitted by beacons arranged at the shooting points staggered along the route of clearance, these beacons emitting for example radio, infrared or ultrasonic beams transversely to the road.
Dans un autre mode de réalisation, les signaux sont émis dans des circonstances particulières nécessitant une réaction du conducteur, telles que accident, bouchon, inondation, verglas, brouillard, etc... Ces signaux cαrmandent, par une série d'impulsions reçues par le moteur pas-à-pas, l'apparition d'une fiche spécifique ou l'audition d'un enregistrement sonore spécifique indiquant l'attitude à adopter. Les fiches et les enregistrements spécifiques sont contenus dans un appareil tel que celui représenté par les figures 9, 10, 11 et réservé à cet usage, ou bien sont localisés en des emplacements réservés des magasins contenant les fiches et enregistrements de guidage proprement dits.In another embodiment, the signals are emitted in particular circumstances requiring a reaction from the driver, such as accident, traffic jam, flood, ice, fog, etc. These signals are sent by a series of pulses received by the stepping motor, the appearance of a specific record or the hearing of a specific sound recording indicating the attitude to adopt. The specific sheets and records are contained in a device such as that shown in Figures 9, 10, 11 and reserved for this purpose, or are located in reserved locations of stores containing the sheets and guide records themselves.
Il va de soi que les modes de réalisation décrits ne sont que des exemples et qu'on pourrait les modifier, notamment par substitution d'équivalents techniques, sans sortir pour cela du cadre de l'invention. En particulier, sur les figures 4 et 9, la venue en observation d'un nouveau document visuel peut être signalée à l'attention de l'utilisateur par un allumage temporaire de la lampe 40 ou 40' , comme on l'a expliqué en regard de la figure 4, ou bien si la lairpe 40, 40' reste allumée en permanence, soit par une augmentation temporaire de l'éclat de cette lampe, soit par un signal sonore éventuellement émis par un enregistrement de la série des enregistrements sonores. De iréme, les documents visuels transparents pourraient être remplacés par des documents opaques éclairés par réflexion. On ne sortirait pas non plus du domaine de l'invention en rarplaçant le tambour à cames 31 des figures 4 et 5 par une série de cames circulaires entraînées à des vitesses échelonnées par une transmission analogue à celle qui entraîne les roues de comptage d'un compteur kilométrique. De mare, on ne sortirait pas du cadre de l'invention en rarplaçant la cassette et son lecteur par tout autre mode connu d'enregistrement et de restitution du son, ni même en enregistrant les documents visuels sur une bande magnétique grâce à. un magnétoscope en soi connu, et en les présentant au regard de l'utilisateur sur un écran cathodique, ou encore en réalisant les enregistrements sonores sur un support lié au document visuel à l'instar du procédé de sonorisation de diapositives élaboré par la Société 3 M, It goes without saying that the embodiments described are only examples and that they could be modified, in particular by substitution of technical equivalents, without departing from the scope of the invention. In particular, in FIGS. 4 and 9, the coming into observation of a new visual document can be signaled to the attention of the user by a temporary lighting of the lamp 40 or 40 ′, as explained in look at Figure 4, or if the lairpe 40, 40 'remains permanently on, either by a temporary increase in the brightness of this lamp, or by a sound signal possibly emitted by a recording of the series of sound recordings. Likewise, the transparent visual documents could be replaced by opaque documents illuminated by reflection. Nor would it be departing from the scope of the invention to replace the cam drum 31 of FIGS. 4 and 5 by a series of circular cams driven at staggered speeds by a transmission similar to that which drives the counting wheels of a odometer. In addition, it would not go beyond the scope of the invention to replace the cassette and its player by any other known method of recording and reproducing sound, or even by recording visual documents on a magnetic tape thanks to. a video recorder known per se, and by presenting them to the user on a cathode-ray screen, or even by making sound recordings on a support linked to the visual document like the sound system for slides developed by the Company 3 M,

Claims

REVEN DICATIONS REVEN DICATIONS
1. Procédé de réalisation d'un dispositif de guidage d'une personne sur un itinéraire prédéterminé, caractérisé par le fait qu'en des endroits échelonnés le long de l'itinéraire on enregistre, sur un support approprié, des indications caractérisant l'aspect de chacun de ces endroits tels qu'ils se présentent à une personne parcourant l'itinéraire, ainsi que des indications sur la direction à prendre en cet endroit et toutes autres informations utiles, le tout de manière à former une Combinaison d'enregistrements coordonnés qui sont utilisables dans leur ordre de succession pour reconnaître et parcourir l'itinéraire.1. A method of making a device for guiding a person on a predetermined route, characterized in that in locations staggered along the route, indications characterizing the appearance are recorded of each of these places as they appear to a person on the route, as well as indications on the direction to take there and all other useful information, all so as to form a Combination of coordinated records which can be used in their order of succession to recognize and navigate the route.
2. Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce que les enregistrements sont faits, au moins en partie, par voie photographique ou par dessin, de manière à former une ccmbinaison d'images coordonnées utilisables dans leur ordre de succession. 2. Method according to claim 1, characterized in that the recordings are made, at least in part, by photographic means or by drawing, so as to form a combination of coordinated images usable in their order of succession.
3. Procédé selon la revendication 2, caractérisé en ce que les vues photographiques successives sont prises sur un film. 3. Method according to claim 2, characterized in that the successive photographic views are taken on a film.
4. Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce que les indications enregistrées se présentent, au moins en partie, sous forme de textes descriptifs inscrits sur des fiches qui correspondent aux points irrrportants et successifs de l'itinéraire. 4. Method according to claim 1, characterized in that the recorded indications are, at least in part, in the form of descriptive texts written on cards which correspond to irrrportant and successive points of the route.
5. Procédé selon la revendication 1, caractérisé en ce que les indications enregistrées le sont, au moins en partie, sous forme sonore.5. Method according to claim 1, characterized in that the recorded indications are, at least in part, in sound form.
6. Procédé selon l'une des revendications précédentes caractérisé en ce que certains des enregistrements visuels ou sonores comportent des indications relatives à une altération de conditions de l'itinéraire, telle que bouchon, accident, verglas.6. Method according to one of the preceding claims, characterized in that some of the visual or sound recordings include indications relating to an alteration of conditions of the route, such as traffic jam, accident, ice.
7. le produit industriel nouveau constitué par l'ensemble d'enregistrements coordonnés réalisé par les procédés selon 1 à 6, ensemble qui peut comporter soit des enregistrements purement visuels, soit des enregistrements sonores, soit une combinai.son des deux.7. the new industrial product constituted by the set of coordinated recordings produced by the processes according to 1 to 6, which set may include either purely visual recordings, or sound recordings, or a combination of the two.
8. Dispositif pour l'utilisation du produit suivant la revendication 7, caractérisé par le fait que les enregistrements visuels et (ou) sonores sont montés dans un appareil adapté pour reproduire dans leur sêuqence lesdits enregistrements. 8. Device for using the product according to claim 7, characterized in that the visual and / or sound recordings are mounted in an apparatus adapted to reproduce said recordings in their sequence.
9. Dispositif selon la revendication 8, caractérisé en ce que l'appareil de reproduction visuel et (ou) sonore installé à bord d'un véhicule est associé à des moyens permettant de l'actionner en fonction du déplacement du véhicule. 9. Device according to claim 8, characterized in that the visual and / or sound reproduction device installed on board a vehicle is associated with means making it possible to actuate it as a function of the movement of the vehicle.
10. Dispositif selon la revendication 9, caractérisé en ce que ces moyens sont cormandés par une transmission reliée au mécanisme propulseur du véhicule. 10. Device according to claim 9, characterized in that these means are corrugated by a transmission connected to the propulsion mechanism of the vehicle.
11. Dispositif selon la revendication 10, caractérisé en ce que l'entraînement continu venant du propulseur du véhicule est combiné avec un entraînarent pas-à-pas, de manière que chaque enregistrement visuel vienne et reste en position d'examen pendant un temps suffisant ou que chaque enregistrement sonore ou cinènatographique, de durée moins grande que l'intervalle du pas-à-pas, puisse être reproduit complètement dans cet intervalle. 11. Device according to claim 10, characterized in that the continuous drive from the vehicle thruster is combined with a step-by-step drive, so that each visual recording comes and remains in the examination position for a sufficient time or that each sound or cinenatographic recording, of shorter duration than the step-by-step interval, can be reproduced completely in this interval.
12. Dispositif selon la revendication 11, caractérisé en ce que l'entraînement pas-à-pas à partir de l'entraînement continu venant du propulseur du véhicule, comporte des moyens pour bloquer provisoirarent le défilement des vues combinés avec un entraînement à friction et des moyens à came pour libérer progressivement lesdits moyens. 12. Device according to claim 11, characterized in that the step-by-step drive from the continuous drive coming from the propellant of the vehicle, comprises means for temporarily blocking the scrolling of views combined with a friction drive and cam means for progressively releasing said means.
13. Dispositif selon la revendication 9, caractérisé en ce que l'appareil de reproduction est actionné par un moteur électrique pas-à-pas, combine avec un émetteur de signaux pour actionner ce moteur.13. Device according to claim 9, characterized in that the reproduction device is actuated by an electric stepping motor, combined with a signal transmitter to actuate this motor.
14, Dispositif selon la revendication 13, caractérisé en ce que l'émetteur de signaux est installé à bord du véhicule et commandé par le propulseur de celui-ci.14, Device according to claim 13, characterized in that the signal transmitter is installed on board the vehicle and controlled by the propellant thereof.
15, Dispositif selon la revendication 13, caractérisé en ce que l'émetteur de signaux est installé en des points situés le long du trajet du véhicule. 15, Device according to claim 13, characterized in that the signal transmitter is installed at points located along the path of the vehicle.
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